sobota 10. února 2018

RECENZE: Volání netvora

Zdravím všechny milovníky knih!
Můj mladší brácha dostal od Ježíška audioknihu Volání netvora, takže jsem mu jí dneska (pro vás už včera) ukradla a poslechla si ji. Sama bych si asi tuto knihu nekoupila, přestože jí mnoho bloggerů chválilo. Každopádně když už jsme jí v audio podobě měli doma, tak proč toho nevyužít, že? Co vy a audioknihy? Já je mám docela ráda, přijde mi to jako fajn zpestření a hlavně u toho můžu dělat další věci. A multitasking mi vyhovuje. 😄

Volání netvora

autor: Patrick Ness podle původního námětu Siobhan Dowdové
čte: Jan Vondráček
čas: 4 hodiny 12 minut
hodnocení: ⭐⭐

Příběh vypráví o chlapci Conorovi, kterému je 13 let a prochází nelehkou životní situací. Na škole po něm nikdo z učitelů nic nevyžaduje, spolužáci po něm hází lítostivé pohledy, povídají si o něm za jeho zády. Někteří ho dokonce šikanují a jiní s ním soucítí nebo se o něho nezajímají. Je na všechno sám. Jeho otec se po rozvodu s jeho maminkou přestěhoval do Ameriky, kde si založil novou rodinu. Jeho babička je naprosto nesnesitelná, nechápe ho a nadevše miluje pořádek, což Conera vytáčí. Všude kolem něho je jen lítost a soucit. Jeho maminka má totiž rakovinu. A chemoterapie nezabrala. Do toho všeho se rozhádá se svojí nejlepší kamarádkou Lily a to, co mu udělala, jí nehodlá odpustit. Nikdy.

Každou noc se Conrovi zdá noční můra. Stále ta samá dokola. A jedné noci ho sedm minut po půlnoci navštíví netvor. Řekne mu, že mu bude vyprávět tři příběhy. Na oplátku mu musí Conor povědět ten svůj. Musí mu říct pravdu. Pravdu, kterou oba znají, ale Conor ji nikdy neřekl nahlas. Tato pravda v něm vyvolává strach, bojí se jí a nechce si to připustit. Je to tak těžké, tak moc těžké.

Příběh je to velmi silný. Líbilo se mi, že zde autor propojil svět každodenního života s pohádkovými a fantasy motivy. Autor nám odkrývá svět malého chlapce, kterému se hroutí život před očima. Nechce přijít o maminku, přestože tuší, jak to dopadne. Bojí se toho a nechce si to připustit. Je to naprosto pochopitelné. A do tohoto pesimistického reálného světa ho navštěvuje postava netvora, která příběh oživuje a posouvá ho na úplně jinou úroveň.

Přestože je tato kniha určena především mladším čtenářům, tak si myslím, že by jí ocenili i starší. Příběh totiž pravděpodobně lépe pochopí a naleznou v něm na první pohled skryté myšlenky. Mně se líbila moc. Přiznám se, že mi na konci ukápla i slzička. Konec byl opravdu silný a hudba, která ho podkreslovala, mu přidala na váze. Jsem ráda, že jsem si tuto knihu poslechla. A doporučila bych jí, jak čtenářům v mém věku (nebo starším), tak určitě i mladším, kteří knihu ocení možná ještě víc, kvůli jednoduchému a pohádkovému příběhu, přestože jim něco možná zůstane skryté. Přece jenom je to kniha určena primárně pro ně. Ale to neznamená, že není pro starší. Nějak jsem se do toho zamotala, ale snad se chápeme. 😄 Prostě jí doporučuji všem. A tečka.

Četli jste tuto knihu? Jak se líbila vám?

Mějte se krásně a brzy se zase uvidíme u mě na blogu! 😇
Instagram @knihy.podle.dorky